lördag 27 september 2008

En ost: Skärvångens Randie

Den som har bott i Nordamerika känner till de plastigt morotsrandiga ostprodukter som går under namnet "cheddar". Processat och färgat. Jag anser personligen att det är en förolämpning mot korna att kalla det ost. Därför var det med viss osäkerhet som jag inhandlade Skärvångens Randie; en vitmögelost med alternerande lager av ko-ost (gul) och get-ost (naturligt blek).

Jag kan konstatera att mina farhågor gällande denna trevliga hårdost var helt obefogade. Ingredienslistan är kort; ko- och getmjölk, syrakultur, löpe, salt och vitmögel. Inga färgämnen så långt ögat når.

Jag har aldrig varit ett stort fan av hårdost. Herrgårds, Präst och alla andra klassiker har alltid tett sig menlösa för mig. Randie däremot är mycket smakrik utan att vara stark, välbalanserad och har en stor komplexitet i smaken. Getsmaken är liten men ändå märkbar. Det är den bästa hårdost jag har ätit hittills. Men det saftiga priset (ca 85 kr/250 g) hindrar det från att bli en vardagsost.

Inköpsställe: Vi Västermalmsgallerian

Inga kommentarer: