fredag 24 juli 2009

Växtmjölk

En del menar att det är mer miljövänligt att dricka sojamjölk än komjölk. Undrar hur det är med getmjölk. Getterna kanske inte fiser lika mycket?

När jag ändå köpte tofu på Omi Foods passade jag på att köpa en 5-dl förpackning av deras egentillverkade sojamjölk. Osötade varianten; jag försöker hålla mig borta från sötade produkter. Jag har aldrig varit ett stort fan av sojamjölk, men eftersom Omis tofu är så bra så tänkte jag att det var värt att prova.

Test 1: Naturell. Yuck. Alldeles för stor sojasmak. Och en underlig strävhet. Funkar inte alls.

Test 2: Banansmoothie. 2 frysta bananer + 4 dl sojamjölk + 2 msk kakao + 1 msk honung. Jag borde kanske haft mer banan. Eller använt vanligt råsocker, om det inte hade varit slut här hemma. Honung blandar sig dåligt med kalla saker. Det funkade iaf sisådär. Drickbar, men inte njutningsfull.

I min smakmässiga växtmjölk-liga fortsätter ställningen att vara

1. Mandelmjölk
2. Havremjölk
3. Rismjölk
4. Quinoamjölk
5. Sojamjölk

Inga kommentarer: