onsdag 15 juli 2009

Matexperiment: Fryst tofu

Tofu är inte ett så spännande livsmedel i sig. Det smakar nästan ingenting, men har en smått otrevlig bismak av sojaböna. Men utmaningen i att laga tofu, den är spännande, tycker jag.

Jag har alltid tycket att det är svårt att använda tofu i mat. Det har inte blivit bra, helt enkelt. Inte som thairestaurangernas goda tofu-rätter. Men efter att ha hört att konsistensen och egenskaperna hos tofu förändras om man fryser den så bestämde jag mig för att testa det. Jag gick till Omi Food och köpte 1 paket hård tofu i mjukplastförpackning och la in den i frysen. Sedan tinade jag den igen, skar den i två delar och pressade ut så mycket vätska som möjligt ur den.

Jag förstår att kineserna kallar fryst tofu för "thousand layer tofu", för den får en massa skikt och luftiga utrymmen. Det sägs att den absorberar smaker bättre i det här skicket, och håller konsistensen bättre. Jag testade att marinera den i japansk sojasås och pressad vitlök, och hade den i grönsakswok, och det blev mycket bättre än med vanlig tofu (även om jag fortfarande måste jobba lite på marinaden). På thairestauranger och kinarestauranger friterade de visst ofta den frysta tofun innan de har den i maten, men jag vet inte om fritering är något jag vill ge mig in på.

Fryst tofu var i alla fall betydligt bättre att använda i wok och grytor än ofryst tofu.

Inga kommentarer: