tisdag 17 mars 2009

Upptäckter på Nybrogatan

-Som en get- hade hört att surdegsbageriet Fabrique hade öppnat en filial på Nybrogatan 6. Och då Östermalmstorg är närmare min hemkvist än Kungsholmstorg så beslutade jag oss för att gå dit och spana.

Att köpa bröd på en måndag är inte alltid ett lätt företag. Många välrenommerade bagerier har stängt på måndagar, men både Bakery & Spice och Fabrique har måndagsöppet. -Som en get- hade aldrig tidigare varit på den södra delen av Nybrogatan, och blev därför oemotståndligt förtjust i att gå förbi "Androuet - Den franska ostbutiken".

Vilken fantastiskt estetiskt tilltalande butik. Att de nästan bara har opastöriserade gårdsostar gör ju inte saken sämre. Servicen var utmärkt och fick en att känna sig som en uppskattad och prioriterad kund.

Jag kunde inte bestämma mig för om jag ville ha färskost eller blåmögelost. Jag fick smaka av deras Roquefort, och den var orgasmisk. Men jag bestämde mig för att det fick bli ett inköp för en annan dag, och satsade istället på en liten färskost av komjölk vid namn Saint Marcellin (Rhône-Alpes). Butiken hade fått sin veckoleverans samma dag, och jag valde en av de fuktigaste, färskaste ostbitarna.

Saint Marcellin visade sig vara gräddig och snäll, med en färsk konsistens och en frisk, milt syrlig smakton med en vag aning av vitmögel. Det ska bli spännande att se vad den utvecklas till om den får några dagar på sig.

På vägen hem hade jag tänkt gå inom olivoljebutiken Olja & Oliv på parallellgatan Sibyllegatan, men de hade tyvärr stängt. Men det gör inget, för till Nybrogatan lär jag återvända inom en snar framtid.

Inga kommentarer: