fredag 27 mars 2009

Lammfärs med okra

Den här gången blir det inte så värst närproducerat över det här receptet. Men jag blev så himla förtjust i det att jag vill skriva ner det. Okra är en liten grönsak som har ett naturligt förtjockningsmedel, som reder grytor på ett trevligt sätt.

Lammfärs med okra, 4-5 portioner

500 g lammfärs (min hade 20% fetthalt)
500 g okra med stjälken bortskuren (jag köpte ett paket fryst okra på en indisk matvarubutik)
1 stor, gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk hela körsbärstomater (eller vanliga hela tomater) a 400 g
1½ dl vatten
2 tsk havssalt

Kryddmix:
1 tsk spiskumminfrön
2 tsk korianderfrön
½ tsk bockhornsklöverfrön
½ tsk fänkålsfrön

Rosta de hela fröna i en torr, het stekpanna i ca 2 minuter. Rör om under tiden. Mal dem med en mortel eller i en kvarn till en kryddmix.

Tina okran om den har varit fryst. Hacka löken och pressa vitlöken.

Fräs lammfärsen i sitt eget fett i 2-3 minuter i en stekgryta. Häll i lök och vitlök och låt det fräsa med i 2-3 minuter till. Tillsätt kryddmixen, saltet, okran, tomaterna och vattnet. Chilifantasten kanske vill låta 1-2 torkade chilifrukter koka med, men jag tycker att en del av charmen med den här rätten är att den är ganska snäll. Smakrik, men snäll.

Lägg på locket och låt puttra i 30-40 minuter. Smaka av med salt och mer kryddor efter behov.

Blir godast efter en dag eller två, så gör den gärna i förväg. Rött råris är gott till.

Inga kommentarer: