torsdag 16 oktober 2008

Lamm i kål

I min barndom kunde ibland en fantastiskt lukt möta mitt yrvakna doftsinne i köket på söndagmorgonen. Då visste jag att min mor hade gått upp tidigt för att laga mat. Hon hade putsat högreven eller märgpipan eller revbenen och lagt dem i gjutjärnsgrytan tillsammans med lök och salt. Och det var köttet och löken som spred den fantastiska doften när det puttrade på spisen i flera tmmar.

Taffel.se har rapporterat att detta är den bästa tiden att äta svenskt lamm. Nu har de fått gå ute hela sommaren och äta smakrika växter, och nått slaktvikt utan att man behövt pumpa dem fulla med kraftfoder och tillväxthormoner. Jag smakade lamm i kål för första gången utomhus, på ett hantverksläger i en forntidsborg. Jag hade endast hört skamfilade rykten om denna rätt, och de kom alla på skam. För det var ju fantastiskt gott.

Sedan dess lagar jag lamm i kål 2-3 gånger på vinterhalvåret. Det är så enkelt, och maten räcker länge. Eftersom jag tror på Taffel.se så pallrade jag mig iväg till saluhallen häromdagen och gick därifrån med ett kilo lammstek. Sedan tog jag mig också tiden att leta upp ett litet huvud med ekologisk vitkål, eftersom vitkål är en gröda som kräver enormt mycket besprutning i konventionell odling.

Lamm i kål (många portioner)
1.2 kg lammstek med ben
2-3 gula lökar
1 mindre vitkålshuvud, ca 1 kg
2 vitlöksklyftor (kan uteslutas)
15 vitpepparkorn
5 svartpepparkorn
3 lagerblad (jag köpte ekologiska hos Gårdarnas Butik)
2 msk torkad persilja
Salt
Vatten

Be köttmästaren att stycka lammsteken åt dig om benet är för långt för att få plats i grytan. Putsa bort yttre hinnor och fett, och dela köttet i ca 3 cm breda bitar. Lägg köttet och benbitarna i en stor gryta (jag använde en 5L-gryta). Skala och skiva lökarna och vitlöksklyftorna och lägg dem i grytan tillsammans med kryddorna. Häll på såpass mycket vatten att det täcker köttet, + ca 1 cm till.

Koka upp, ta bort skum med en slev och låt sedan koka i 1 timme. Under tiden, skär vitkålen i bitar (storlek är en smaksak, mina brukar vara ca 2x2 cm). Lägg i vitkålen när timmen har gått, och låt koka minst 3o min till. Smaka av med mer kryddor.

Servera med kokt kornris/korngryn och varför inte en råkostsallad med rödbetor.

Och det går förstås att använda får istället för lamm, om man nu skulle ha det. Det sägs också att det blir gott med savojkål istället för vitkål.

1 kommentar:

Caprifool sa...

Görs även med fördel på getstek.

/C