torsdag 15 januari 2009

En ost - Strömmens fårost: vitlök

Jag var på Cajsa Warg och var sugen på färskost. Efter en relativt ny insikt att nästan all färskost av typen creem cheese (säg Philadelphia) innehåller skummjölspulver, vassleprotein, förtjockningsmedel och andra saker jag helst inte ser i min färskost, har jag börjat sökandet efter märken med en ingredienslista som mer lutar åt "mjölk, syrakultur, salt". Gärna naturell, men ändå gärna smakrik.

När jag såg en liten burk med "Strömmens Fårost VITLÖKSOST" ligga på osthyllan hos Cajsa Warg blev jag förstås oerhört lockad. Ingredienser:

Pastöriserad fårmjölk, syrakultur, salt, vitlök, örter

Priset var horribelt (79 kr/ ca 150 g), personalen kunde inte säga vad som motiverade det höga priset annat än att det var "ett hantverk", och jag hade helst skippat örterna. Men jag hade aldrig testat en svensk färsk-fårost tidigare, och nyfikenheten fick ta överhanden.

Strömmens Gårdsmejeri ligger i Boltjärn i närheten av Ånge. De fick flera guld-och silverutnämningar på matmässan Eldrimner. Men just den här osten?

Jag hade gärna velat smaka den naturell. Som den är nu är den god, men örterna och vitlöken överskuggar smaken av färskost för mycket. Visst har den en trevlig smakton av fårmjölk, och en trevlig, rund profil (den är absolut inte för syrlig), men jag skulle faktiskt vilja påstå att den har lite för mycket smak. Det är ovanligt att höra mig säga det om ostar, men även om den här vitlöks/ört-färskosten är mycket god så skulle den kunna bli snäppet mer balanserad.

Värd att äta om du blir bjuden? Alla gånger. Värd att köpa? Om du hittar den för 50 kr/burk så är det värt det, men inte för 79 kr/burk.

1 kommentar:

Caprifool sa...

Vill man vara petig, kan man kontakta mejeriet och fråga om löpen som dom "glömt" att sätta ut i innehållsförteckningen. Är den syntetisk eller naturell? Och vill man vara extra petig, kan man fråga om det är killinglöpe i getosten och lammlöpe i fårosten.

Min egen färskost och Chévre kostar mig en tia. Kilot!